Skip to main content
Welcome to Helsinki

ServiceNow Helsinki – funkcjonalności najnowszej wersji

Helsinki to kolejna po Geneva wersja ServiceNow – platformy do zarządzania usługami, tym razem nawiązująca do malowniczej stolicy Finlandii. 12.05.2016 została oficjalnie wprowadzona na rynek. Warto zatem bliżej przyjrzeć się nowym funkcjonalnościom oraz udoskonaleniom i przekonać się jak bardzo wzbogacają platformę.

Developerzy powinni być zadowoleni …

Co nowego oferuje ServiceNow Helsinki?

  • JavaScript 5 (zamiast dotychczasowego JavaScript 3)
  • ServiceNow Studio zintegrowane z GIT
  • użycie dyrektywy ‘use script’
  • mechanizm delegowania uprawnień dla developera oraz rozdzielenia wpływu jego pracy pomiędzy innych developerów – teraz zdecydowanie trudniej popsuć pracę koledze 🙂

Integracja z GIT sprawia, że proces developmentu staje się bardziej uporządkowany, a zarządzanie nim zajmuje mniej czasu. ServiceNow Studio uzupełniono o kolejny cenny komponent, który z całą pewnością przekona do siebie programistów. Platforma została także wyposażona w dedykowaną aplikację do zarządzania licencjami jej użycia. W poprzednich wersjach użytkownicy nie zawsze mogli w prosty sposób dowiedzieć się, ile licencji i w jakim obszarze systemu zużywają. 

UI16 czyli kolejna odsłona interfejsu

Rzadko się zdarza, aby jeden producent w ciągu niespełna 10 lat istnienia swojego systemu wprowadził 16 wersję interfejsu! W dobie kultury agile nic nie powinno już nas zdziwić. 

Jakie nowości wprowadzono do UI16?

  • avatary użytkowników – przydzielanie do zadań lub rozpoczęcie rozmowy na czacie o bieżącym zgłoszeniu stały się bardzo proste – teraz wystarczy tylko przeciągnąć avatar w odpowiednie miejsce
  • Split Mode – pulpit można podzielić na mniejsze części, co redukuje ilość kliknięć oraz ułatwia pracę na dużych ilościach danych
  • wielopoziomowe sortowanie tabel z poziomu interfejsu użytkownika
  • Connect – usługa pozwala na szybkie komunikowanie się w ramach ServiceNow, a dodatkowo została wzbogacona o generowanie komunikatów głosowych dla użytkowników

Service Portal Designer

Dla pracownika firmy doświadczenie z systemem rozpoczyna się od skorzystania z portalu self-service. W wersji Helsinki dotychczasowy CMS został zastąpiony przez Service Portal Designer.

Service_Portal_Designer_Helsinki_hel1

Nowy produkt, nowe podejście, nowe ułatwienia …

  • Portal self-service budowany jest z wykorzystaniem gotowych template’ów i widget’ów. Na tym poziomie nie wymaga się programowania w HTML i CSS.
  • Programiści mogą tworzyć własne widgety i szablony z wykorzystaniem standardowych języków programowania.
  • Bootstrap i Angular.js są w standardzie.

smart

Mobilność systemu została uzupełniona o aplikacje natywne dla Android i iOS.

Rozszerzenia dla istniejących aplikacji

W całym systemie wprowadzono ponad 500 mniejszych oraz większych zmian. My skupimy się wyłącznie na wybranych.

  • Do CMDB dodano dodatkowe narzędzia służące monitorowaniu w zakresie kompletności (completeness), poprawności (correctness), spełnienia wymagań (compliance) oraz istniejących powiązań (relationships). Wprowadzono centralne miejsce służące do sprawdzania hierarchii klas CMDB, definicji oraz kondycji CI i innych obiektów powiązanych z CI.

rozszerzenia

  • Change Management zyskał masowe aktualizacje dla CI.
  • W Service Catalogu udoskonalono koszyk oraz wykorzystywane zmienne. Dodano Reference Qualifier oraz wsparcie Glide List dla zmiennej List Collector.
  • Incident Management wyposażono w bardziej złożony model statusów, który lepiej komponuje się z koncepcją Best Practices.
  • Do Service Catalogu wprowadzono zarządzanie wieloma katalogami oraz możliwość rozdzielenia ich na niezależne struktury zarządzania, np. według działów lub departamentów.
  • Service Catalog rozszerzono również o dodatkowe metody Service Catalog API oraz dodano mechanizm scoped-API.
  • W definicji SLA wprowadzono możliwość definiowania warunków anulowania i przywrócenia SLA.
  • Wprowadzono wsparcie dla plików .XLSX, również dla eksportu danych.
  • Do sekcji System Diagnostics dodano Slow Events Logs.

Pełna lista nowości znajduje się tutaj.

Nowe aplikacje

Każda wersja systemu wprowadza kilka nowych aplikacji. Zdarza się też, że istniejąca aplikacja rozrasta się do tak dużych rozmiarów, że producent decyduje o jej podziale – tak stało się np. z IT GRC.

Jakie nowe aplikacje pojawiły się w ServiceNow Helsinki?

  • Aplikacja do zarządzania kosztami wykorzystania środowiska Amazon AWS oraz natywna integracja do Microsoft Azure, dzięki którym możliwe jest szybkie raportowanie kosztów w oparciu o utylizację zasobów w chmurze.
  • ServiceNow Threat Intelligence: Aplikacja pozwala na wykorzystanie tabeli wskaźnika zagrożeń powiązanej z incydentami bezpieczeństwa oraz zasobami, czy elementami konfiguracji. Zaletą stosowania tego rozwiązania jest monitorowanie, czy zagrożenie pojawiło się w innych incydentach bezpieczeństwa lub systemach. Na podstawie uzyskanych danych można wnioskować jak bardzo dotkliwy był incydent.
  • Program/Portfolio Workbench oraz Program Management: Dodatkowe aplikacje do zarządzania programami projektów, wyliczeniami kosztów, zasobów i zakresów zadań w ramach Project Portfolio Suite. Cel – skuteczniejszy proces decyzyjny dla osób zaangażowanych w zarządzanie projektami w organizacji.

screen_hel

  • Aplikacja IT GRC podzielona na 3 części oraz dodatkowo rozbudowana:
    • Policy and Compliance Management: Aplikacja służąca do monitorowania działań i środków kontroli wspierających operacyjność IT i biznesu.
    • Risk Management: Aplikacja służąca do zarządzania ryzykiem w czasie rzeczywistym, dokonywania pomiarów wpływu ryzyka na biznes, realizacji działań naprawczych.
    • Audit Management: Aplikacja służąca do zarządzania audytami w oparciu o poszczególne ryzyka, działania naprawcze i korygujące.

ServiceNow Helsinki oferuje wiele nowych rozwiązań. Kolejna wersja nie tylko zaskakuje świeżością interfejsu, ale również rozwiązaniami, które szczególnie przydadzą się w trakcie implementacji oraz przy monitorowaniu zdarzeń. MR SPOC zachęca do rozpoczęcia pracy z ServiceNow Helsinki lub upgrade’u do najnowszej wersji. Pełna lista nowości dostępna na stronie https://docs.servicenow.com/bundle/helsinki-release-notes/page/release-notes/helsinki-release-notes.html

Niebawem wracamy z kolejnymi tematami!

Comments

Jedna myśl na temat “ServiceNow Helsinki – funkcjonalności najnowszej wersji

Komentarze są zamknięte.